7 Ikan Yang Boleh Hidup Tanpa Air

Pengetahuan Pelik
Sebarkan cinta

Apakah perkara pertama yang terlintas di fikiran anda semasa anda memikirkan ikan? Air? Bukan?

Ya, kami berpendapat bahawa ikan tidak dapat bertahan tanpa air. Air adalah habitat utama pelbagai jenis ikan. Namun, kenyataannya berbeza dan boleh melunturkan fikiran anda. Ya, Tuhan telah mencipta pelbagai jenis ikan yang boleh bertahan tanpa air!

Terutamanya, ikan amfibia adalah jenis ikan yang boleh hidup tanpa air. Ikan biasanya menggunakan insang untuk bernafas tetapi sebilangan kecil ikan boleh bernafas di udara.

Oleh itu, mari kita lihat 7 ikan yang boleh juga tanpa air. Ini dia!

Rockskipper

Rockskipper juga dikenali sebagai Coral Blenny. Ia adalah spesies ikan panjang yang terdapat di pelabuhan tropika, sub-tropis dan juga di air tawar. Rockskipper adalah nama yang diberikan kepada ikan-ikan ini kerana kebiasaan mereka untuk melewati kolam kapur untuk mengadakan pesta ganggang. Sekarang, inilah bahagian yang paling penting, bolehkah ikan ini hidup dengan air? Tentunya!

Selagi Rocksipper lembab, ia dapat bertahan dengan mudah berjam-jam di luar air tanpa masalah apa pun. Rockskipper adalah ikan yang luar biasa!

Mereka bukan sahaja dapat bertahan tanpa air selama berjam-jam tetapi mereka juga dapat mencari makan dan berkawan di darat, menjadikannya ikan unik yang hidup dengan bangga tanpa air!

Sculpin berbulu

Sebagai ikan yang selamat, ikan ini dapat mengalami perubahan suhu yang drastik tanpa masalah kecil. Ikan-ikan ini diketahui meninggalkan air dan berkeliaran di darat untuk mencari rumah baru. Telah dikatakan bahawa Woolly Sculpin dapat hidup hingga 24 jam tanpa air. Pada dasarnya, ikan-ikan ini meninggalkan air dalam usaha mencari rumah baru kerana, di rumah mereka yang lebih tua, kadar oksigen turun kerana sukar bagi mereka untuk tinggal. Oleh itu, mereka bergerak keluar dan mencari rumah baru dan membuang air untuk tinggal beberapa saat di darat.

Ketika ikan-ikan ini berusaha bertahan di darat, mereka menghirup 71% oksigen melalui insang dan membran mulut mereka sementara selebihnya 29% oksigen disedut melalui kulit mereka. Kepelbagaian dari segi pernafasan oksigen membantu mereka bertahan di darat dengan mudah!

Sebenarnya, untuk Woolly Sculpin, lebih mudah bernafas di udara terbuka berbanding bernafas di dalam air kerana pada hakikatnya di udara, oksigen tersedia dengan banyak.

Ikan Keli

Ikan Lele terkenal di antara ikan yang menghirup udara seperti kita manusia dan haiwan lain. Spesies ikan dikenali sebagai Clariidae yang muncul di darat dari semasa ke semasa. Ikan-ikan ini juga tinggal di luar air dan bertahan kerana kulitnya yang lembap. Namun, ketika kulit mereka mulai kering, mereka merasa perlu masuk ke dalam air lagi!




Ikan-ikan ini merasakan dorongan untuk pergi ke darat ketika terdapat keadaan seperti kemarau dan dasar sungai menjadi kering. Jadi, mereka memilih untuk keluar dari air dan tinggal di darat selagi kulit mereka lembap. Mereka boleh basah selama berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun yang membantu mereka bertahan di darat dan mencari habitat baru.

Oleh itu, sifat ikan keli Eel yang dapat disesuaikan terbukti bermanfaat bagi mereka kerana mereka hidup tanpa air!

Mendaki Perch

Dari Papua New Guinea, Climbing Perch berhijrah ke Australia dan dapat berjalan di darat dengan mudah kerana tulang belakang mereka yang kuat, terletak di sirip dada sehingga mereka dapat melakukan perjalanan ke lubang air yang lain. Menariknya, ikan ini dapat bertahan di luar air sehingga 6 hari. Selain itu, ikan ini dapat berhibernasi dalam lumpur dalam jangka masa yang lebih lama sementara menunggu air kembali. Ikan-ikan boleh terbukti sangat berbahaya bagi spesies lain kerana mereka terkenal akan memakan ikan, burung dan mereka bahkan tidak meninggalkan kura-kura, memainkan peranan kuat dalam memusnahkan ekosistem Australia.

Climbing Perch mempunyai insang dan paru-paru seperti kita manusia yang membantu mereka bernafas di luar air. Telah dikatakan bahawa Climbing Perch dapat bertahan hingga 6 hari tanpa air seperti yang disebutkan di atas tetapi mereka hampir bertahan selama 6 bulan, hibernasi di lingkungan yang berlumpur.

6 BULAN! Bolehkah anda mempercayainya?

Climbing Perch, ketika tinggal di darat, bergerak dan bahkan dapat memanjat pokok. Cuba bayangkan seekor ikan memanjat pokok! Bukankah itu menjadi pemandangan untuk menyaksikan sekali seumur hidup?

Ikan, ikan boleh mencekik burung dan ikan lain dengan mudah kerana ia adalah ikan yang cukup mengancam nyawa! Ikan itu sangat berbahaya sehingga tidak ada yang dapat menghentikannya!

Kepala Ular

Ikan snakehead adalah ikan air tawar yang diketahui tumbuh sehingga empat kaki panjang. Mereka biasanya dijumpai di perairan Florida. Kepala ular melakukan perjalanan di darat, terus bergerak bebas, ambil binatang kecil untuk dimakan dan dibiakkan dengan pantas. Ikan ini boleh hidup sehingga 3 hari tanpa air. Ketika mereka berkembang biak dengan cepat, mereka dianggap "tidak dapat dihancurkan". Selain itu, ikan ini sangat berbahaya sehingga boleh menyerang manusia.




Ikan ular perlu tetap lembap agar dapat bertahan di luar air. Mereka mempunyai pundi kencing yang serupa dengan paru-paru. Pundi udara membolehkan mereka menghirup udara. Semasa musim kemarau, ikan boleh masuk ke dalam lumpur dan tinggal di sana untuk sementara waktu.

Di lumpur, mungkin kelihatan tidak bergerak tetapi akan hidup. Pihak berkuasa Florida telah memerintahkan untuk mengenal pasti ikan tersebut dan membunuhnya di sana jika mungkin kerana ikan ini boleh menjadi sangat tidak selamat dan berbahaya bagi persekitaran manusia.

Rivulus Bakau

Mangrove Rivulus adalah sejenis ikan tropis kecil yang luar biasa yang dapat hidup tanpa air juga. Selain air, ia dapat hidup di beberapa tempat ganjil seperti di kolam air cetek, di liang ketam, di cengkerang kelapa, atau bahkan di dalam tin bir lama. Mereka terutama tinggal di paya bakau tropika di Belize, Amerika Syarikat, dan Brazil.

Namun, apabila habitat mereka menjadi kering, mereka perlu berpindah secepat mungkin. Oleh itu, mereka dikurniakan kemampuan untuk bertahan tanpa air. Oleh itu, mereka mula tinggal di tanah di balak.

Mereka cepat membiak. Oleh itu, mereka membentuk kumpulan dan tinggal bersama ikan-ikan lain di dalam balak yang berlubang oleh serangga sehingga mereka dapat menghirup udara dengan mudah. Walaupun begitu, apabila mereka menemui air lagi, mereka lebih suka bergerak di dalam air dengan cepat.

Lungfish Afrika Barat

Untuk Lungfish Afrika Barat, airnya hebat tetapi lumpur lebih baik! Ya, seperti ikan-ikan lain yang disebutkan di atas, Lungfish dapat dengan mudah bertahan di darat tanpa merasa memerlukan air. Ikan ini hidup dalam jangka masa yang panjang, kadang-kadang hampir 400 tahun. Inilah sebabnya, ikan ini disebut sebagai "fosil hidup".

Anda pasti tertanya-tanya bagaimana ikan ini boleh hidup begitu lama! Menariknya, ikan-ikan ini sangat mudah disesuaikan dengan pelbagai khasiat. Sekiranya air tidak tersedia, tidak ada masalah, mereka dapat hidup di darat tanpa ribut-ribut!

Pada dasarnya, ikan ini mempunyai dua paru-paru seperti kita manusia. Oleh itu, sekarang anda akan tahu mengapa mereka dinamakan sebagai "Lungfish". Jadi, mereka menghirup udara dengan mudah. Walaupun mereka mempunyai dua paru-paru, mereka juga mempunyai insang. Oleh itu, anda boleh mengatakan bahawa Lungfish dibuat untuk air dan juga darat!

The Line Bawah

Jadi, di sini kami telah sampai ke akhir senarai kami yang menunjukkan kepada anda 7 jenis ikan yang menakjubkan yang dapat bertahan dengan mudah tanpa air untuk jangka masa yang baik. Saya harap senarai itu pasti telah membuat pikiran anda terpesona kerana tidak ada yang dapat memikirkan ikan tanpa air. Beri tahu kami tentang pendapat anda di bahagian komen di bawah!